Publicaties
15689
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15689,bridge-core-3.1.6,qi-blocks-1.2.6,qodef-gutenberg--no-touch,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.6.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.4,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-16545
 

PUBLICATIES

Ik schrijf artikelen voor diverse vakbladen en vraag de redacties altijd om toestemming om deze enkele weken na verschijning hier te plaatsen. Steun de vakbladen door lid te worden!

 

Klik hier voor mijn blogs bij Uitgeverij Pica

TAAL

 

Rijke instructietaal (JSW, 2023)

 

Een goede leesstart voor kleuters (Praxis Bulletin, 2015)

 

Pictoverhalen: op weg naar leessucces (Wij-leren.nl, 2015)

 

Begrijpend lezen: de kunst afkijken bij elkaar (Expertis, 2014)

 

Etiketkinderen (2013) (Zembla, 2013)

 

Effectief spellingonderwijs (Expertis, 2013)

 

Fonemisch bewustzijn: rijmen (Expertis, 2013)

 

Fonemisch bewustzijn: woorden en zinnen (Expertis, 2013)

 

Veilig Leren Lezen: vijf updates voor de leerkracht (Basisschool Management, 2013)

 

Met plezier herhaald lezen (Basisschool Management, 2012)

 

Voor-koor-doordraaier (Expertis, 2012)

 

Dagelijks dictee (Vakwerk, 2011)

 

Zo leer je kinderen lezen en spellen (Leraar24.nl, 2010)

 

Lage ‘leuk-factor’, verbluffend succes (De Stentor, 2007)

OVERIG

 

Zonnen, manen en sterren (Didactief, 2021)

 

Werken met doelen en leerlijnen (Noordhoff, 2021)

 

Wat is er mis en hoe kan het beter? (De Nieuwe Wereld, 2020)

 

Bordwerk en aantekeningen (Tjipcast.nl, 2020)

 

Eerste studenten studeren af aan een academische pabo (Komenskypost, 2020)

 

De kennis over effectief bordgebruik (Lessen, 2020)

 

Is Jesse beter dan Thierry? Burgerschapsonderwijs is gevaarlijk (NRC, 2020)

 

Wat scholen kunnen leren van bijlesinstituten (NRC, 2020)

 

Rood sein voor onderwijsvernieuwing (Komenskypost, 2020)

 

Hoe de leraar zijn vak weer terugpakt (Voor de Ommekeer, 2019)

 

Stilte in de klas? (Zorg Primair, 2018)

 

Het dunning-krugereffect en de vloek van kennis (JSW, 2018)

 

Door oefening vaardig (JSW, 2018)

 

Aantekeningen maken (JSW, 2018)

 

Zet de leerkracht centraal (Basisschool Management, 2018)

 

Het lerarentekort en de stille reserve in het basisonderwijs (De Groene Amsterdammer, 2017)

 

Leraren, waar halen we ze vandaan (Onderwijsblad, 2017)

 

We moeten juist meer verwachten van kinderen (De Monitor, 2017)

 

Bij SBS6 kunnen álle kinderen Tommie zien (AD, 2017)

 

Het kneuzengroepje (Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2016)

 

Leren van het Rosenthaleffect (Wij-leren.nl, 2015)

 

Nakijken: nut en noodzaak (Wij-leren.nl, 2015)

 

Klaagcultuur in het onderwijs (Onderwijsblad, 2015)

 

Na de bel (Onderwijsblad, 2013)

 

Werken met doelen en leerlijnen (JSW, 2013)

 

Haal het beste uit de leerkracht (Basisschool Management, 2013)

 

Interview Social media op school (Mijn kind online, 2012)

 

Tien tips, klaar voor de zomer (Onderwijsblad, 2011)

 

Leraren bloggen ervaringen de wereld in (Schooljournaal, 2011)

 

Meester Max (Vakwerk, 2010)

 

Dikke leraren (Didaktief, 2010)

 

Niet bezuinigen op onderwijs (EenVandaag, 2010)