Ik schrijf artikelen voor diverse vakbladen en vraag de redacties altijd om toestemming om deze enkele weken na verschijning hier te plaatsen. Steun de vakbladen door lid te worden!
DIRECTE INSTRUCTIE
Expliciete Directe Instructie 2.0 (Beter Begeleiden, 2021)
Effectief omgaan met verschillen in de les (ExCEL Thomas More, 2020)
Technologie in dienst van effectief onderwijs (LBBO, 2018)
Natuurlijk en schools leren (Didactief, 2018)
Leg weer zélf de stof uit (NRC, 2018)
Hoe een zwakke school succesvol werd (NRC, 2018)
Waar de vinger wringt (Onderwijsblad, 2018)
De opgestoken vinger verdwijnt uit de klas (Trouw, 2017)
Het succes van EDI verklaard (LBBO, 2016)
Leerkrachten krijgen hun vak weer terug: onderwijzer! (Pica, 2016)
Het onderwijs wordt vaak onnodig opgeleukt (Onderwijsblad, 2015)
Expliciete Directe Instructie: tips en technieken voor een goede les (Boek, Pica, 2015)
TAAL
Een goede leesstart voor kleuters (Praxis Bulletin, 2015)
Pictoverhalen: op weg naar leessucces (Wij-leren.nl, 2015)
Begrijpend lezen: de kunst afkijken bij elkaar (Expertis, 2014)
Etiketkinderen (2013) (Zembla, 2013)
Effectief spellingonderwijs (Expertis, 2013)
Fonemisch bewustzijn: rijmen (Expertis, 2013)
Fonemisch bewustzijn: woorden en zinnen (Expertis, 2013)
Veilig Leren Lezen: vijf updates voor de leerkracht (Basisschool Management, 2013)
Met plezier herhaald lezen (Basisschool Management, 2012)
Voor-koor-doordraaier (Expertis, 2012)
Dagelijks dictee (Vakwerk, 2011)
Zo leer je kinderen lezen en spellen (Leraar24.nl, 2010)
Lage ‘leuk-factor’, verbluffend succes (De Stentor, 2007)
REKENEN
Rekenvaardiger door gespreide herhaling (Tijdschrift voor RT, 2022)
Voorbereidend cijferen in groep 3 en 4 (Vernieuwenderwijs.nl, 2021)
Contextopgaven onderwijzen (JSW, 2021)
Wat als we weer eens gewoon gingen rekenen? (Tijdschrift voor RT, 2020)
Oefenen, waarom voorzien rekenmethodes daar niet in? (NRC, 2019)
Rekeninstructie in de kleutergroep (Zorg Primair, 2019)
Persoonsvorming als nieuw doel van de rekenles (NRC, 2019)
Goed leren rekenen op de basisschool (Tjipcast, 2019)
Van verhaaltjessommen naar effectief rekenen (Schooljournaal, 2019)
Ouderwets sommen stampen (Nieuwsuur, 2019)
Breuken in het basisonderwijs (5 Uur Live, 2019)
Ontdekken of instructie? (NRC, 2019)
Onderwijsvernieuwers willen de breuken afschaffen (NRC, 2019)
Wat is er mis met ons rekenonderwijs? (Zorg Primair, 2018)
Niet weer een nieuw rekencurriculum (NRC, 2018)
Lid auteursteam van de rekenmethode Getal & Ruimte Junior (Noordhoff, 2016)
Leren van uitgewerkte voorbeelden (Tijdschrift voor RT, 2018)
Eerst de basis, dan de toepassing (Editie NL, 2017)
Sommen stampen terug van weggeweest (Trouw, 2017)
Speuren naar slechte rekenprestaties (De Telegraaf, 2017)
Preventie van rekenproblemen (Tijdschrift voor RT, 2017)
Een goede rekenstart voor kleuters (Praxis Bulletin, 2015)
Lid auteursteam van de rekenmethode Reken Zeker (Noordhoff, 2011)
OVERIG
Werken met doelen en leerlijnen (Noordhoff, 2021)
Wat is er mis en hoe kan het beter? (De Nieuwe Wereld, 2020)
Bordwerk en aantekeningen (Tjipcast.nl, 2020)
Eerste studenten studeren af aan een academische pabo (Komenskypost, 2020)
De kennis over effectief bordgebruik (Lessen, 2020)
Is Jesse beter dan Thierry? Burgerschapsonderwijs is gevaarlijk (NRC, 2020)
Wat scholen kunnen leren van bijlesinstituten (NRC, 2020)
Rood sein voor onderwijsvernieuwing (Komenskypost, 2020)
Hoe de leraar zijn vak weer terugpakt (Voor de Ommekeer, 2019)
Stilte in de klas? (Zorg Primair, 2018)
Het dunning-krugereffect en de vloek van kennis (JSW, 2018)
Door oefening vaardig (JSW, 2018)
Aantekeningen maken (JSW, 2018)
Zet de leerkracht centraal (Basisschool Management, 2018)
Het lerarentekort en de stille reserve in het basisonderwijs (De Groene Amsterdammer, 2017)
Leraren, waar halen we ze vandaan (Onderwijsblad, 2017)
We moeten juist meer verwachten van kinderen (De Monitor, 2017)
Bij SBS6 kunnen álle kinderen Tommie zien (AD, 2017)
Het kneuzengroepje (Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2016)
Leren van het Rosenthaleffect (Wij-leren.nl, 2015)
Nakijken: nut en noodzaak (Wij-leren.nl, 2015)
Klaagcultuur in het onderwijs (Onderwijsblad, 2015)
Na de bel (Onderwijsblad, 2013)
Werken met doelen en leerlijnen (JSW, 2013)
Haal het beste uit de leerkracht (Basisschool Management, 2013)
Interview Social media op school (Mijn kind online, 2012)
Tien tips, klaar voor de zomer (Onderwijsblad, 2011)
Leraren bloggen ervaringen de wereld in (Schooljournaal, 2011)
Meester Max (Vakwerk, 2010)
Dikke leraren (Didaktief, 2010)
Niet bezuinigen op onderwijs (EenVandaag, 2010)